Párizsi meetup – 2011 november 19.

Home / wazer / Párizsi meetup – 2011 november 19.

Gondolom mindenki tud róla, hogy múlt hét szombatra hivatalosak voltunk Párizsba, az első Waze meetupra, amelyre 25 európai felhasználót hívtak meg.
Természetesen óriási megtiszteltetésnek éreztük, hogy meghívtak minket, ráadásul Magyarországról végül 4 wazert. (Eredetileg csak 3-an voltunk, de valaki lemondhatta, ezért még bevették Railcar-t is.)
Tehát Magyarországot mi képviseltük:
Railcar, Wroadd, Pulsarxp, Watt25 (balról jobbra)

Izgalommal indultunk hát a nagy útra, amely nekem ráadásul az első repülőutam is volt. A repülés egyébként sima volt, aztán a továbbhaladás már nem annyira. Nem kevés időt szúrtunk el azzal, hogy rájöjjünk, hogy hol és hogyan tudunk jegyet venni az ott RER-nek hívott HÉV-re úgy, hogy a visszatérítéssel ne legyen gond. Amikor a RER bevitt a központba, akkor az sem volt egyszerű, mire feljutottunk a föld alatti állomásból a felszínre. (El is neveztük katakombáknak azt a helyet.) Persze ehhez még annyit kell tudni, hogy a gépünk 9:20-kor érkezett volna meg, ezért Railcar-ral azt beszéltük meg (aki pár nappal hamarabb érkezett Franciaországba), hogy valamikor 10 óra után találkozunk a központban. Azonban 10 órakor mi kb. még csak éppen leszálltunk a repülőről és a csomagokat vártuk – mert persze a gép is késett egy kicsit… A sok bolyongás vége az lett, hogy kb. 12:15 körül futottunk össze Railcar-ral, aki nem annyira örült, hogy két órát várhatott ránk. 🙂
A meetup hivatalosan 14 órakor kezdődött, de tudtuk, hogy már 13 óra körül ott lesz a Waze csapata is, ezért lassan el is indultunk a helyszínre. (Szerencsére onnan 10 perc sétával oda lehetett érni.)
Ekkor kezdett mindenkiben felevenedni, hogy a levélben, amelyet kaptunk, azt írták, hogy a találkozó a Rue Vivienne 10-es szám alatt lesz, azonban annak a cégnek a honlapján, amelynél a találkozót tervezték 13-as szám szerepelt. Persze semelyik számnál nem találtunk semmi jelét annak, hogy itt egy Waze találkozó lenne, így elkezdtünk a két szám között ingázni, amíg a Waze kliensben fel nem tűnt, hogy a közeli téren feltűnően sok a koronás wazer.

Elindultunk arrafelé és nem volt nehéz észrevenni őket. Egy csapat ember, aki a telefonját nyomkodja. (Ahogy mi is. 🙂 ) Persze okosabbak így sem lettünk, hiszen nekik sem volt több információjuk, de így már legalább 15-en szambáztunk a két házszám között a szűk utcán autók és gyalogosok között. 🙂
Egy idő után ezt meguntuk és mi letáboroztunk a két házszám között, amikor megláttunk egy illetőt, aki nagyon hasonlított Ehud-ra, akit innen már ismertünk. De elbizonytalanított minket, hogy egyedül jött és totál tanácstalannak tűnt, mintha azon gondolkozott volna, hogy kit hívjon fel a telefonján, aki segítene neki. Ahogy közelebb jött, azért megszólítottuk és kiderült, hogy tényleg ő az. Innentől már könnyen és gyorsan haladtak az események, bejutottunk a terembe, amelyet kibéreltek és picit próbáltunk vegyülni, ami az elején még nehezen ment. De aztán ezt nagyon segítette az, hogy ha jól emlékszem Yael (aki az előbbi videón középen ült) szólt, hogy van egy kis ajándéka mindenki számára és kirakott egy csomó fehér pólót az asztalra. Mindenki saját pólót kapott, amelyen rajta van a felhasználóneve, a regisztráció ideje, az országa és a helyezése. Gyorsan mindenki magára is kapta a pólóját én pedig gyorsan végig is néztem, hogy ki honnan jött. Rögtön egy témát fel is tudtam vetni Dror-nak, nevezetesen, hogy mi az oka, hogy kevés ország képviseltette magát. (Hollandia, Egyesült Királyság, Skócia, Csehország, Franciaország, Olaszország és mi.) Nem voltak például németek, lengyelek, osztrákok, pedig ezek nem kicsi országok. Különleges oka egyébként ennek nem volt. Ők próbáltak minden országból hívni embereket, de nem tudtak eljönni. Így végül csak 20 felhasználó volt jelen.

Innentől a beszámolóhoz dmcconachie összefoglalóját használtam, mert elég jól leírta a dolgokat. Persze kiegészítem saját és a többiek emlékével is.

Hirdetés

A Waze (mint cég) képviselői közül néhányat már megemlítettem, de a pontosság kedvéért: négyük jött el Párizsba:
Ehud Shabtai – alapító, technikai vezető
Yael Elish – marketingvezető
Fej Shmuelevitz – közösségi vezető
Dror Cohen – support vezető

Felhasználók
Jelenleg 60-70 ezer felhasználó csatlakozik naponta a Waze-hez. Az első 3 millió felhasználó eléréséhez 2 évre volt szükség, a második 3 millióhoz már csak fél évre. A legutóbbi 3 millióhoz már csak 2 hónap kellett. (Ebből következik, hogy jelenleg kb. 9 millió regisztrált felhasználó van.)
Az Egyesült Királyságban jelenleg 300 ezer felhasználó van, és ezeknek a 25%-a hetente legalább kétszer használja a programot.
A jelenlegi cél az, hogy 2012-re elérjék a 30 milliós felhasználószámot. Összehasonlításul: a Twitter-nek négy év kellett 26 millió aktív felhasználó eléréséhez. A Facebook-nak két év kellett a 10,5 millió aktív havi felhasználószám eléréséhez.

Szerver állapot
Ezek a számok sokunkat aggaszthatnak – jogosan. Az Amazon Web Service által okozott hiba után mindenki számára egyértelmű, hogy a szerverredundancia nagyon fontos. A fejlesztéseknek köszönhetően bár még szükség van kézzel történő átkapcsolásra, de ez már megoldott. Tehát a jövőben egy hasonló kiesés nem okoz akkora problémát, mint amit tapasztaltunk pár hónapja.
Kieranrawley megemlítette, hogy mennyire fontos az elosztott terhelés. Erre Ehud válaszolt, miszerint nem csak hogy a jelenlegi szerverek nincsenek túlterhelve, de most már mindegyikük skálázható, ami azt jelenti, hogy egy nagyobb felhasználói roham esetén csak újabb szervereket kell munkába állítani, amelyek már képesek kezelni a rohamot. Annak, hogy eddig ezt nem tapasztaltuk, az az oka, hogy ezzel nemrég készültek el, tehát a Carmageddon, a V3.0 megjelenése illetve az App-store Featured listába kerülésekor még sajnos a válaszidőkre, stabilitásra negatív hatással volt a hirtelen felhasználószám emelkedés.
Ezért elvileg Routing service timed out nem történhet már meg. Ez nagyon fontos, hogy csak a Routing service timed out (Az útvonaltervező szolgáltatás nem válaszol) hibaüzenetekről van itt szó, hiszen az, hogy pl. nem elérhető a szerver (mondjuk hálózati probléma miatt) egy teljesen más hibakategória, amely kiesik a Waze hatásköréből. Ha valaki mégis konkrétan ilyen hibaüzenetet kap, az próbálja meg feljegyezni a körülményeket (pozíció, célpont, időpont) és amennyiben van rá lehetősége, jelezze a fejlesztőknek e-mail-ben. (Vagy nekünk a waze@waze.co.hu email címre, és mi továbbítjuk)
A csapat visszautasította azt a feltételezést, hogy az Amerikai szerver egyfajta játszótér a fejlesztők számára, amelyen kipróbálhatják az ötleteiket. Minden új kivitelezhető fejlesztés fent van a world szerveren is, amelyek főleg a stabilitással kapcsolatosak.
A Map Problems réteg nemsokára elérhető lesz a Papyrus-ban is.
A főútvonalakat, autópályákat jelképező “pajzsok” használata adott a world szerveren is, csak a grafikájukat kell egyeztetni és megtervezni. Yael segít ennek megszervezésében.

Térképek/Frissítések
A Papyrus-ban jelen levő szinkronizációs problémák (szellem utak és kiválaszthatatlan szegmensek) oka az, hogy egyelőre még régebbi és új algoritmussal generált csempék is megtalálhatóak. Egy teljes újraindexelés majd megoldja a problémát, de ez még néhány napot vesz igénybe. Ez után nem lehetnek ilyen problémák.
Ez után Faitaru és Asterix06 csatázott a táblánál, különféle körforgalom problémák bemutatásával. Érdekes esemény volt. 🙂 A lényege az volt, hogy próbáljuk meg azt az elvet betartani, hogy a körforgalmak a legegyszerűbbek maradjanak (ne legyenek kettéválasztva kis egyirányú útszegmensekkel előtte az utak).
Emellett Ehud megígérte, hogy utána néz, hogy van-e arra lehetőség, hogy nem körforgalom típusú szegmensekből körforgalom típusút csinálhassunk anélkül, hogy a semmiből újra elkészítenénk a körforgalmat. Emellett arra is lesz valamilyen megoldás, hogy a valamilyen okból megsérült, hiányos körforgalmat Papyrus-ból is lehessen törölni.
A rövid távú cél, hogy a térkép frissülése kiszámítható legyen. Elsődlegesen a 48 óránkénti, majd a 24 óránkénti állandó frissülés elérése a cél.

Pontok
Amint a folyamatok elérik a megfelelő stabilitást, az újraírt pontszámoló folyamat képes lesz arra, hogy majdnem valós időben történjen a pontok számolása. (Ezt úgy érték el, hogy függetlenítették a különböző folyamatokat egymástól.)
Chit-chat -ért a későbbiekben nem jár pont, a spam-eléseket megelőzendő. Ezt már a jelenlegi verzióban is tervezték, csak kifelejtődött. 🙂
Ehelyett a “Köszönet”-ekért fog pont járni.

Kliens
A V3.0-ban megjelent kanyar kerekítés egy elismert hiba, amelyet a következő frissítés javítani fog.
Szóba került a fizetős utak témája is. Annyit tudtunk meg, hogy inkább hamarabb, mint később, ez is implementálva lesz. Az extrább dolgok, mint pl. buszsáv a későbbiekre marad.
A közösségi hálók kezelését továbbfejlesztik. A Facebook-os barátlistán kívül megjelenik majd a Twitter illetve Google+ barátlista is.
Wroadd is tartott egy kis előadást a Feed the Waze projektről, amelyet mi itt Magyarországon már elég régóta ismerünk. Elmesélte, hogy mik a működés alapjai és nem csak a felhasználóknak, de a Waze-es csapatnak is nagyon tetszett, amit és ahogyan csinált. Ígéretet kaptunk arra is Fej-től, hogy utánanéznek, hogy miért nem működik a szegmens szintű esemény. Ez azért lenne fontos, mert akkor a jövőben az útvonaltervező algoritmus figyelembe vehetné az így átadott információkat.

Az új szerkesztő
A Papyrus elnevezés még mindig csak munkacím. Házon belül mindkét elnevezés (Cartouche és Papyrus) használatban van. Ezt mi is tapasztaltuk, mert többször is old-Cartouche és new-Cartouche kifejezést használták a beszélgetés közben.
Egy teljesen új UR/AM rendszer van tervben, amely sokkal jobban támogatja a felhasználók közötti kommunikációt.
Még olyan is tervben van, hogy a térképszerkesztők meg tudják magukat jelölni, mint Kérdezők illetve mint Válaszolók, így lehetőség lesz online segítséget kérni, illetve lektorálni egymás munkáját.
Ahol rossz utasítást jelentett valaki, ott a térképszerkesztőnek lehetősége lesz látni, hogy milyen utasítást adott a kliens a felhasználónak és milyen valós útvonalat járt be.
Lehetőség lesz arra is, hogy lássuk a szerkesztőben, hogy melyek azok a területek, amelyeket éppen valaki szerkeszt.
Valószínűleg lehetőség lesz arra is, hogy a szerkesztők egymással beszélgessenek. (Chat.)
A jogosultságok egyértelműen jelezve lesznek a baloldali panelon és az is látható lesz, hogy a felhasználónak mire van jogosultsága.
A GPS pontok kezelése is változni fog. Jelenleg 30 nap után eltűnnek a GPS pontok a szerkesztőből. Ez úgy fog módosulni, hogy a frekventáltabb útszakaszokon akár rövidebb idő alatt is eltűnnek, azokon a területeken azonban, ahol kevesen járnak, ott tovább megmaradnak.
A GPS pontok a böngésző cache-ébe fognak kerülni, ezzel is gyorsítva a megjelenítést.
Többen kérdeztük, hogy miért nem lehet a szerkesztőablak nagyobb. Ehud elmondta, hogy sajnos ez a böngészők korlátja, mert minél nagyobb a szerkesztőablak, annál lassabb lesz a működés. Elképzelhető, hogy később dolgoznak majd az ügyön, de jelenleg nem érzik fontosnak a dolgot.
Abban mindenki egyetértett, hogy a General Error felirat semmire sem jó. Ehud egyet értett azzal, hogy ezt el kell távolítani.
Szóba került az is, hogy alapból miért nem kétirányúak az utak, illetve a létrejövő kereszteződésekben miért nincsen alapból engedélyezve az összes kanyarodás. Ehud szerint ennek módosítása sok hibalehetőséget rejtene magában – ami igaz is lehet -, de megvizsgálják, hogy a tapasztaltabb felhasználók megkaphassák valamilyen módon ezt a lehetőséget.
A csapatnak nagyon tetszettek a felhasználók által készített plugin-ek és bátorítottak mindenkit, hogy készítsen hasonlóakat.

Támogatás
Az alpha@waze.com e-mail cím meg fog szűnni, helyette a support@waze.com címet kell használni. Emellett lesz külön e-mail cím a keménymag számára. 🙂
Az új stílusú videók készülőben vannak.
A csapat próbál majd nagyobb részt vállalni a Wiki szekciók készítésében, leginkább egy alaposabb FAQ oldal várható.

Üzleti ügyek
Ezzel kapcsolatban az volt a lényeg, hogy próbálnak sokfelé partnereket találni, akár kétirányú segítségnyújtásban, akár közvetlen reklámozás céljából. A képernyőn megjelenő reklámokról annyit tudtunk meg, hogy arra figyelnek, hogy ne legyen 4-nél több reklám egyszerre a képernyőn, tehát nem lesz túlzsúfolva reklámokkal a kép, amely kitakarná az útvonalat. A reklámok nem ugranak fel maguktól, hanem kis ikonokként jelennek meg, amelyek kattinthatóak lesznek. Tervezik a nyereményjátékokkal egybekötött promóciók európai bevezetését is.
Yael szívesen vesz bármiféle megkeresést ezzel kapcsolatban.

Így hirtelen most ennyi. A meeting összességében nagyon érdekes volt és nagyon jól éreztük magunkat. Ennek oka az volt, hogy nagyon gyorsan kialakult a közvetlen kommunikáció, bár ennek voltak hátulütői is. Yael ugyanis már az elején megmondta, hogy nyugodtan kérdezhetünk bármikor… Mi pedig sokszor ezt komolyan is vettük és végül volt olyan prezentáció, ami aztán félbeszakadt, mert annyira elvittük a témát a sok kérdéssel, ötleteléssel. Az utolsó kb. háromnegyed órában pedig valóban teljes elvegyülés következett, a székek között ácsorogva folyt a közvetlen beszélgetés a Waze-es csapattal. Nagy élmény volt számunkra azokkal így beszélgetni, akiket eddig csak távolban forgatott videókon láthattunk illetve akikkel eddig csak e-mail-ben tudtunk kommunikálni.

Mi magyarok még összeszedtük a maradék ereklyéket 🙂 (pólók, mobiltartók, kulcstartók, matricák), de ezekkel még terveink vannak, amelynek Ti is részesei lesztek!

Hirdetés

Elindultunk a szállásunkat megkeresni. A megtalálással nem is volt gond, a szálló sem volt nagyon vészes, bár kissé lelakott volt. Persze az is igaz, hogy kb. a legolcsóbb szállást találtuk meg, ezért ez talán nem is csoda. A szállásról még elmentünk megnézni a Diadalívet, illetve az Eiffel tornyot, éjszakai kivilágítással. Közben a helyi rendőrök műsorát is élvezhettük, ahogy a földre leterített pokrócról mini-Eiffel tornyokat áruló emberkéket szétkergették. 🙂 Aztán rájöttünk, hogy eléggé fárasztó volt a nap, így elindultunk vissza a szállásra, hogy legalább éjfélre ágyba kerüljünk.
Másnap meglátogattuk a Montparnasse tornyot, illetve még nappal is megcsodáltuk az Eiffel tornyot közelről.
Elindultunk a reptérre, ahová teljesen időben érkeztünk, azt azonban félreértettük, hogy a Boarding Time mit jelent a jegyen… Így pár perccel a kapu zárása után érkeztünk a kapuhoz, még láttuk a repülőgéphez szállító buszt az üvegajtó túloldalán, de már nem volt senki, aki kinyithatta volna a kaput, hogy felszállhassunk. Így átélhettük azt a szitut, amit én eddig csak filmekben láttam, amikor a főhős izgulva elmondja a problémáját (“elmegy a gépünk, ember!“), és a válasz egy rezzenéstelen arctól csak annyi, hogy “Sajnálom, nem tudok segíteni.” (Rajtunk kívül még 2 embert hagyott ott a gép.) Természetesen a következő gép, amelyen volt 3 szabad hely (Railcar korábbi géppel ment), csak másnap reggel indult, de mi annak is örültünk, hogy nem fizettették ki velünk a jegy árát, csak valamilyen kisebb költséget. (Talán a reptéri illetéket.) Az éjszaka enyhén komótosan telt a repülőtéri fotelben ülve, bár ekkor is készült néhány videó. De legalább elmondhatjuk, hogy mi már csöveztünk a Charles de Gaulle repülőtéren egy éjszakát. 🙂 Így nem csak maga a Waze találkozó lett felejthetetlen számunkra.

A beszélgetések vége felé szóba került, hogy bizony nem egyszeri alkalom volt ez a találkozó, évente akár 1-2 alkalommal is szervezhetnek majd hasonlót. Azt hiszem, elmondhatom mind a négyünk nevében, hogy ha ismét az a megtiszteltetés ér minket, hogy újra meghívnak, akkor is megyünk, ha egy éjszakát megint repülőtéren kell töltenünk. (Persze most már erre is készülni fogunk. 🙂 )

Share
US

Vélemény, hozzászólás?

Scroll Up