Megnéztük, hogy Budapesten melyek azok az utak, ahol a legtöbb kátyút jelentitek, és próbálunk némi segítséget nyújtani az útfenntartónak, melyek a legsürgetőbb problémák, amit meg kellene oldani.
Helyzet
A kátyúkat az útfenntartók igyekeznek folyamatosan megszüntetni, ezek hatékonysága és eredményessége természetszerűleg az arra fordított pénzügyi keretektől függ. Statisztikai adatokat nem találtam a közelmúltra vonatkozóan, de 2012-ben az Állami Számvevőszék egy részletes tanulmányt közölt a közutak helyzetéről, néhány adatot és tényt ebből talán érdemes megemlíteni, még akkor is, ha ezek országos adatok, és nem Budapestre vonatkoznak.
“A több, mint 31 000 km hosszú állami közúthálózat burkolatok állapotának megfelelő szinten tartása évente 2500 km útszakasz felújítását igényelné. Ezzel szemben a 2006-2011. időszakban összességében 3794 km, vagyis éves átlagban 632 km útszakasz felújítása történt meg.”
Ennek eredménye, hogy a közutaink állapota összességében folyamatosan romlik.
“Az útburkolatok tervezett élettartama, a műszakilag szükséges ciklusidő 10-15 év, ezen belül főutak esetén 10 év, mellékutaknál 15 év. A közutak felújítási ciklusideje a szükségesnél kevesebb forrás miatt kedvezőtlenül alakult, az indokolt 10-15 év helyett az időszak az adatai alapján 35 év.”
Az adatok, bár az országos úthálózatra vonatkoznak, valószínűleg hasonlóak lehetnek az önkormányzati kezelésű utakon is, ahogyan azt a saját bőrünkön tapasztalhatjuk, legalábbis Budapesten biztosan sokat kell küzdenie a fenntartónak a megszüntetésükkel.
Módszer
Folyamatosan jelentitek a kátyúkat, ugyanakkor a közútkezelő is folyamatosan szünteti meg őket, ezért igazságtalan lenne, ha minden jelentést felraknánk a térképre, mert az valahogy így nézne ki.
Persze ez is bőven bír információval, mert itt látható, hogy merre a legnagyobb a forgalom, hol jelentitek a legtöbb kátyút, tehát ezek a legmagasabb prioritást élvezik a megszüntetés során.
Adatok
Ahhoz, hogy a jelen állapotokról kapjunk képet, kizárólag a 2017. évben jelentett kátyúkat nézzük most meg. Ahogyan egyéb elemzéseinknél is többször leírtuk, az alábbiakban látható számok nem a kátyúk számát mutatják, hanem azt, hogy hányszor jelentettétek azokat. A jelentések száma arányos a forgalom és a kerület útjainak hosszával.
2017-ben Budapesten eddig összesen 28.991 kátyújelentés volt. Tekintettel arra, hogy kerületi bontásban nem ismerjük a közutak hosszát, az adatokat sztenderdizálni nehéz. Azt tudjuk, hogy 2007-es adat szerint Budapest útjainak hossza 4770 km, ami jelentősen nem változott, ez azt jelenti, hogy 2017-ben kilométerenként átlagosan 6,08 kátyújelentést küldtetek.
Alap adatok
Íme a jelentések száma kerületenként.
Az adatok alapján látható, hogy a legtöbb jelentés (=legrosszabb helyzet) a főváros XIV., IX., X. és XI. kerületében van. Őket követi a középmezőnyben a III., XVI., XIII. és a II. kerület. ezek mindegyikében 1000-nél több jelentést küldtetek idén.
Az alábbi videókon láthatóak, hogy hol jelentettétek a legtöbbet, ezeken a helyeken érdemes mindenkinek nagyon figyelni!
Adatok területre vonatkoztatva
Annak érdekében, hogy egy kicsit árnyaljuk a képet, megnéztük azt is, hogyan alakul a fenti sorrend, ha figyelembe vesszük a kerületek területét is. Tudjuk, hogy nem feltétlenül ugyanolyan mértékben arányos az utak hossza a kerületek nagyságával, de mégis ebben a vonatkozásban összehasonlíthatóvá teszi a kerületeket egymással.
Így a VI., VII. és XIV. kerület vezeti a mezőnyt, de még pontosabb összehasonlításra lenne lehetőség, ha ismernénk a kerületekben található közutak hosszát, hiszen az alapján egy reprezentatívabb grafikont lehetne készíteni.
Itt külön megdicsérhetjük a XVII. és XXIII. kerületet is, amelyek Budapest legnagyobb kerületei, és ahonnan a legkevesebb kátyújelentés érkezik. Bár a XXIII. kerületet nem ismerem különösebben, a XVII. vonatkozásában meg tudom erősíteni, hogy a nagyobb fogalmú útjainak minősége ég és föld a bevezető utakhoz képest (ld. Bökényföldi út és Cinkotai út).
A Waze adataihoz a közútkezelők Budapesten mindenképpen hozzáférnek, hiszen a BKK a Waze partnere a Connected Citizens Programban. Több százezer wazer forgalmi adata és jelentése rendkívül sok lehetőséget rejt magában, a fenti elemzés csak egy a sok közül. Akár minden egyes kátyújelentést megvizsgálhatnak még aznap, hiszen ezekről azonnal értesülnek. Nincs más teendő, mint a rendelkezésre álló adatokat felhasználni, és figyelembe venni azokat a legsürgősebb feladatok meghatározásakor.
Véleményedet kifejtheted a fentiekről a Facebook posztunk alatt.
A cikk nem a Waze (Google) cég által kiadott hivatalos közlemény. Az adatok elemzése a magyarországi Waze térképszerkesztők közösségének munkája.
Kiemelt kép: Szabolcsihir.hu