Minden megvan, mehetünk?

Home / Autó / Minden megvan, mehetünk?

“Minden megvan, mehetünk.” mondja Csilla, és milyen igaza van. De biztos megvan minden? Nézzük át együtt.
Beköszöntött a hűvösebb idő, és bár a nyári abroncsok lecserélésén már túl vagyunk, másra is érdemes odafigyelni indulás előtt, amikor közelednek a fagyok.

Elindulás hideg időben

Alapvetően két elmélet kering a köztudatban arról, hogy amikor lehűl az idő, jönnek a mínuszok, mi a megfelelő módja a reggeli (vagy az esti) indulásunknak.
Az egyik azt mondja, hogy csináljunk mindent természetesen ahogy eddig, üljünk be, indítsuk be a motort és induljunk utunkra. Itt persze hozzátesszük, hogy visszafogott tempóban hagyjuk a motort szépen bemelegedni, mielőtt tiltásig pörgetjük a ménest.
A másik úgy vélekedik, hogy indulás előtt melegítsük be a motort, mielőtt (nagy) terhelést kap, tehát indulás előtt alapjáraton hagyjuk dolgozni a négykerekűt, hadd melegedjen be, legyen megfelelő kenése a motornak, ezután induljunk el.
Ahogy azt már megszokhattuk, az igazság valahol félúton van, a sorok között; a dolog nem ennyire fekete és fehér.

Nézzük tömören a jótanácsot

Azt javasolják a nálunk átlagembereknél okosabb szakemberek, hogy hidegben (0°C körül, fagyban és alatta) hagyjunk egy kis időt a motornak alapjáraton dolgozni, és csak azután induljunk utunknak, így tudjuk leginkább kímélni (illetve a legkevesebbet ártani az autónknak). Ez az idő az autókban lévő olajtól, a hőmérséklettől, motortól is függ, általánosságban azt mondhatjuk hogy fél perc, hidegebb időben fél-1 perc alatt körbeér a motorban a motorolaj, így nem marad kenés nélkül alkatrész. Azután pedig visszafogott gázpedál kezeléssel közlekedjünk, míg be nem melegszik a motor, tehát ilyenkor tartózkodjunk a hirtelen nagy gázadásoktól, illetve ne is pörgessük túl a motort. Ez mind a benzines, mind a dízelmotorokra is igaz, utóbbi esetén hagyjuk kicsit tovább járni (1-2 perc) indítás után alapjáraton.
Az az optimális, ha ~3000-es fordulat körül használjuk az autót (dízelt inkább 2000 körül), míg üzemmeleg nem lesz a motor.

Hirdetés

Ugyanez kicsit szakmaibban alátámasztva

Az alap gondolat az, hogy az üzemmeleg motor megfelelő kenés mellett jelenti az optimumot, ekkor a lehető legkisebb a kopás, tehát így óvjuk leginkább az állapotát.
Mivel nyilvánvalóan reggel elindulva egyik feltétel sem adott, azzal tesszük a lehető legjobbat, ha minél hamarabb elérjük a kívánt állapotot.

Az első fontos dolog, hogy a motor beindítása után kezdi el keringetni az olajszivattyú a motorolajat, vagyis építi fel az olajnyomást, juttatja el a motor különböző szegleteibe a motorolajat, biztosítva azok kenését. Amíg ez nem történik meg, addig különösen ki vannak téve kopásnak az alkatrészek. Amíg ez megtörténik, azzal tesszük a legjobbat, ha minden minél kevesebbet súrlódik, ergo alapjáraton hagyjuk az autót. Ez az idő hidegben meghosszabbodik, és befolyásolja az autóban lévő motorolaj típusa, elhasználtsága is. Típus alapján azt mondhatjuk hogy a W előtti szám (pl 5W-40) határozza meg hidegben a folyékonyságát és minél alacsonyabb ez a szám, télen annál jobb, annál előbb jut el mindenhová az olaj, hisz könnyebben folyik.

Ezután következik az a rész, amikor az üzemi hőfokot szeretnénk elérni, ezt pedig úgy tudjuk leggyorsabban elérni, ha terheljük a motort, tehát elindulunk vele. Természetesen figyelni kell rá, hogy óvatosan vezessünk, nem pörgetve a motort. Benzinmotorok esetén menet közben a 3000-es fordulat körül tartva érünk célt leginkább, míg dízel esetén egy kicsit alacsonyabb, 2000 körüli a jó. Itt az a dolog mögött a magyarázat, amiért nem hagyjuk alapjáraton melegedni, hogy a hideg motorban a hengerben kicsapódó üzemanyag lemossa a kenőanyagot annak faláról, így megnő a kopás. Ezt úgy tudjuk elkerülni, hogy bemelegítjük a motort, amit terhelés alatt tudunk megtenni.
Fontos még megjegyezni, hogy az ideális az lenne, ha a motor egésze együtt melegedne, így az alkatrészek egyszerre tágulnának, azonban ez nyilvánvalóan nem lehetséges (hacsak nem fűtjük fel a motort állófűtéssel). Ezért is fontos, hogy amíg nem melegedett át teljesen minél kisebb hőterhelést kapjon, vagyis az elején a lehetőségekhez mérten visszafogott gázadással dolgozzunk. (Ugye kevesebb elégetett üzemanyag → kevesebb keletkezett hő → kisebb a hőmérsékletkülönbség a motor részei között.)

Amikor a vízhőfok jelző elérte a középállást – 90°C – akkor még legyünk kissé türelmesek, ugyanis ez azt jelenti hogy elkezdett bemelegedni a motor, a teljes motor, nem beszélve az olajról még csak igyekszik az idilli állapot felé. Várjunk még egy kicsit az aggresszív gázadásokkal, ne most akarjuk lenyomni a lámpánál a kollégát, pár perc, pár kilométer megtétele után biztosak lehetünk benne, hogy a melegség szétáradt a motortérben és kedvencünk készen áll arra, hogy szükség esetén leadja a papírformát.

Hirdetés

Nagy örömünkben persze ne feledkezzünk meg róla, hogy bár bent meleg, odakint hideg van, így az út is csúszhat, szóval csak óvatosan!

Akit érdekel a téma, megnézheti az alábbi videót a vezess.hu jóvoltából a témában, elolvashatja ezt a cikket a TotalCartól, illetve TC régebbi “hogyan indítsunk kemény mínuszban” cikkét (vagy akár ezt is az origotól, aki tud angolul érdekességképp megnézheti hogyan melegszik fel fokozatosan a motor (az EngineeringExplanied YouTube csatorna jóvoltából).
Az első topic súlyosságát kiemelve: mi történik ha a motorban nincs olaj (szintén EngineeringExplained YT). Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy azon túl hogy túlmelegszik a motor, tehát nem oszlatja el megfelelően a hőt, irtózatosan kopik is közben, ami káros következményeket von maga után (de ezt a TC-s cikkben leírták nálam okosabb emberek).

Share
Scroll Up