A Waze a világon egyedülálló cég abban a tekintetben, ahogyan a felhasználóit, a közösséget kezeli. Ebben a cikkben megpróbáljuk elmagyarázni, hogyan működik, és talán sikerül néhány félreértést is eloszlatni, mint például azt, hogy a felhasználók gyakran azt gondolják, hogy mi a Waze hivatalos képviselői vagyunk Magyarországon.
A legfontosabb pillér — a közösség
A Waze egy teljesen más jellegű kapcsolatot épített ki a felhasználóival, mint az manapság a cégek, brandek esetében elterjedt. A cégen belül az alkalmazottak nagyobbik része nem az alkalmazás és a szolgáltatások fejlesztésével foglalkozik, hanem velünk, felhasználókkal. Ez több területre kiterjed, magában foglalja a mi igényeink alapján kialakított felületek, a térképszerkesztő, a fordítási, illetve a cég számára nagyon fontos béta tesztelési (hibakeresés és jelentés) platform menedzselését. A közösség az, aki rajzolja a térképet minden nap, és tőlünk származnak a sebességadatok is, ami alapján tudja a rendszer, hol van torlódás, vagy egyéb esemény.
A közös munka és egymásra utaltság napi közvetlen kommunikációt tesz szükségessé, így az általános problémákat, igényeket azonnal meg tudjuk vitatni a központtal, amint felmerülnek. De ki az a mi, és miért pont mi tesszük ezt?
Kezdetek
A Waze indulásakor létrehozott egy fórumot, ahol próbálta összegyűjteni az igényeket, problémákat, és kommunikált a felhasználókkal. Az angol nyelvű fórumon belül rögtön létrejöttek az anyanyelvi (országok, területek szerinti) alfórumok, mivel mindenki azon tud leghatékonyabban kommunikálni.
Ez azonban nem menedzselhető központilag, így kialakult minden országban egy néhány fős csapat, akik lelkesen próbáltak segíteni mindenben az arra tévedőknek. Ezek az emberek nagyon jól ismerték a Waze minden bugyrát, nyavajáját, ők voltak az első térképszerkesztők. Az ő visszajelzéseik alapján indult el a fejlődés a szolgáltatásokban, ők vetették fel a helyi szerkesztési problémákat, különben nem működhetett a navigáció megfelelően az adott országban.
Fejlődés
A fórumok ahogyan nőnek, úgy válnak egyre alkalmatlanabbá a hatékony kommunikációra. Egyre erősödik a “zaj” (nem releváns tartalom), egyre többször fordul elő, hogy ugyanazt le kell írni századszor is, ez elkerülhetetlen. A hatékonyság a fórum növekedéssel arányosan csökken, így szükségessé vált alternatív platformok bevezetése, illetve a kommunikáció szűrése. Külön felület jött létre a béta tesztelésre, ahol a hibák követhetővé válnak és priorizálhatóak a feladatok, és külön platform a Waze felületek fordítására.
Megjelent a chat ablak a szerkesztőben, ahol térképszerkesztés közben meg lehet vitatni egy adott hibát, így nem kell elhagyni a lapot, kényelmesebb és hatékonyabb lett a munka.
A közösségek elkezdtek saját wikiket írni, ahol összefoglalták a helyi tudnivalókat, néhányan saját Facebook / Twitter stb. oldalt hoztak létre, hogy még több felületen el tudják érni az embereket, volt akik blogot és saját honlapot is működtetni kezdtek. Igen, mi is ezek közé tartozunk.
Jelen
A közösség alapvetően két részre bomlik. Vannak, akik csak használni akarják az alkalmazást, nem foglalkoznak a térképpel, nem foglalkoznak a közösséggel, ugyanakkor egyáltalán nem passzív felhasználók. Ez a legnagyobb halmaz, a legtöbb forgalmi információ tőlük származik, nekik köszönhetjük, hogy az alkalmazás hatékonyan tudja jelezni nekünk a veszélyeket, ügyesen kerüli a torlódásokat. A másik csapatot érdekli az is, ami a felszín mögött van, elkezdik szerkeszteni a térképet, próbálnak problémákat megoldani, követik a közösségi felületeket, helyi és globális Waze híreket. Közülük minden évben akad 1-2 ember, akinek hobbijává válik a Waze, és részt vállal abból a munkából is, amit a közösség “kemény magja” végez.
A kemény mag
Ahogyan az alkalmazás maga, úgy a közösségek is fejlődtek az évek során. A hatékony működéshez elengedhetetlen a feladatok koordinálása és az információk megszűrése. A Waze nem állított fel sablont, mindegyik önszerveződő csoport, és saját maga határozza meg a felelősségi területeket, azt, hogy mennyire és milyen mélységben akarja koordinálni a helyi dolgokat. Ez tetten is érhető abban, hogy teljesen más a Waze által nyújtott élmény például Bulgáriában, Németországban vagy éppen Magyarországon. Minél szervezettebb a közösség, annál jobban működik a Waze. Részletes ki-kicsodát itt találsz.
A szerkesztők közül egy fő ellátja az országkoordinátori feladatokat. Ez tulajdonképpen nem egy külön feladat, mindösszesen annyit jelent, hogy a Waze központ és a helyi közösségek között ő az elsődleges összekötő kapocs. Majdnem minden lényegi kommunikáció rajta keresztül zajlik a központtal, és a többi közösséggel is.
A koordinátor mellett van egy csapat, az adott ország legjobb Waze szerkesztői, akik kiosztják maguk között az aktuális feladatokat. Mik ezek a feladatok? Magyarország vonatkozásában a teljesség igénye nélkül:
- térképszerkesztés, térképhibák megoldása
- szerkesztést és jelentések megkönnyítő beépülők, szkriptek írása
- Facebook oldal menedzselése
- a hivatalos és nem hivatalos fórumok figyelése, segítség nyújtás
- wiki szerkesztése
- béta tesztelés (alkalmazás és térképszerkesztő)
- fordítás (alkalmazás, waze weboldalak, térképszerkesztő, stb.)
- együttműködés a magyarországi hivatalos Waze partnerekkel (BKK, Közút, Debrecen, Székesfehérvár, RSOE)
- együttműködés médiaszolgáltatókkal, oldalakkal (ClassFM, Totalcar, Sláger FM, Lánglovagok)
- hivatalos police.hu traffipax előjelzések átültetése a Waze-be
- nagyobb rendezvények lezárásainak menedzselése
- felhasználók jogosultságainak módosítása (pl. letiltás visszaélés vagy térképrongálás esetén)
- új Waze funkciók bevezetésének előkészítése (pl. sebességhatárok, fizetős utak, parkolás)
- honlap üzemeltetése, cikkek írása
- előadások tartása (BME, konferenciák, rendezvények, smartcity programok)
Ahogyan a fenti listából is látszik, rendkívül sok területen aktív az a 10-20 ember, aki a kemény magot alkotja, szeretjük is csinálni, hiszen ez a hobbink. Azonban pont amiatt, hogy gyakorlatilag velünk találkoztok mindenhol, sokan azt gondoljátok, hogy mi egy hivatalos Waze képviselet vagyunk. Maga a Waze egyedi felépítése és működése okozza ezt a tévedést, amit mi megpróbálunk eloszlatni — mérsékelt sikerrel. A legtöbb dologban próbálunk és tudunk is segítséget nyújtani, viszont amikor nem, mi sem tudunk mást tenni, mint átirányítani a felhasználót a hivatalos (Waze Help Center) oldalra, például belépési problémák esetén.
Lassan, de biztosan előre
Azt –reméljük– minden nap megtapasztaljátok, hogy a Waze mennyire jól működik Magyarországon, főleg azok tudják ezt, akik külföldön is használják, így van összehasonlítási alap. Sok munkánk van benne, hogy ez így legyen, higgyétek el, nincs olyan felvetés tőletek, amit figyelmen kívül hagynánk. Minden javaslatotokat, észrevételeteket képviseljük a Waze irányába. A Waze malmai lassan őrölnek, nehéz megoldást találni olyan helyi problémákra, amelyek nem globális jelentősségűek (pl. megyei matrica), de minden lehetőséget kihasználunk arra, hogy ezeket képviseljük. Tudjuk, hogy a Waze nem tökéletes, mindig van hova fejlődni.
Miben tudtok ti segíteni?
Alapvető és egyik legfontosabb problémánk jelenleg a közösséget illetően, hogy nem tudunk elérni titeket. Mármint…téged biztos sikerült, aki olvasod ezt a cikket, követed a Facebook oldalunkat, de nem vagytok elegen. A magyarországi több százezer wazerből jelenleg 16.151 követi a Facebook oldalunkat, a cikkeket itt a portálon átlagosan néhány ezren olvassák. Azaz a magyar wazerek túlnyomó többsége nem tudja, hol érhet el minket, hol találhat megoldást a problémájára, illetve hol értesülhet a legújabb Waze hírekről, ha akar.
Szóval most arra kérlek, ajánld a Facebook oldalunkat az ismerőseidnek, hogy kövessenek minket, mert minél többen vagyunk, annál jobban működik a Waze, mert a legfontosabb eleme mi vagyunk, a KÖZÖSSÉG.