Azon kevés szerencsések közé tartozunk, akik a Papyrus-t már a béta teszt alatt is próbálgathatták, így egész sok információnk van már róla. Ezeket osztom meg most veletek, hogy könnyebb legyen mindenki munkája.
A Papyrus nagyon sok mindenben más, mint a Cartouche. Alapjaiban változott meg az egész, így a régi beidegződéseket el is kell felejteni.
Nézzünk is egy gyors áttekintést.
1.Ide kerültek a kezelő gombok. Nézzük is sorba őket:
– Mentés gomb. A művelek után ezzel tudjuk menteni a változtatásokat. Ami újdonság, és előny, hogy nem kell minden változtatás után menteni, így gyorsabb a szerkesztés. (Még mielőtt mindenki megrajzolna egy falut mentés nélkül, szólok, hogy előfordulnak még szerver problémák, így elképzelhető, hogy valamilyen hiba miatt nem mentődnek el az adatok. Ezért érdemes valamilyen elv szerint – pl. egy kisebb terület elkészülte után – menteni.) Az esetek egy részében elég újra próbálkozni a mentéssel, de ha ez nem segít, vagy konkrét szegmensre panaszkodik, akkor addig kell visszavonni a változtatásokat, amíg nem sikerül elmenteni.
– Visszavonás. Az utolsó (nem mentett) szerkesztési lépést lehet visszavonni.
– Előre lépés (a visszavonás visszavonása)
– Törlés (utat, szegmens, kereszteződést, stb…)
– Készítés (út, körforgalom, tereptárgyak)
2. Ide kerültek a rétegek:
– Szatelit kép ki / be kapcsolása
– Utak ki / be kapcsolása
– Számunkra lényegtelen réteg
– Nem csatlakoztatott utak ki / be kapcsolása
– GPS pontok ki / be kapcsolása
– Tereptárgyak ki / be kapcsolása
– Sebesség mérő kamerák ki / be kapcsolása
– Szerkeszthető terület ki / be kapcsolása (Ide tartozik az AM területünk, és a bejár út után +8km kapott szerkesztési jog. Csak ott van szerkeszthető területed ahol van élő hálózati kapcsolatod, hiába van gps jel, haq nincs net, nincs jogosultság.)
3. Itt találjuk az aktuálisan kijelölt szegmens(ek) adatait, mint név, város, írány, stb.
Új út hozzáadása:
Kattints a nagy “+” jelre a jobb felső sarokban, majd kattints a “Road” feliratra. Ezután kattints egy pontra a térképen, ahol a szegmens kezdődik, minden további kattintással töréspontok jönnek létre. Befejezni dupla-klikkel lehet, akár szabadon, akár egy másik utcába csatlakoztatva. Az indítás történhet bárhol, vagy meglévő szegmensen, vagy csomópontból. Utóbbi két esetben az új út csatlakoztatva lesz a kiindulóhoz. Ha meglévő úton fejezzük be, akkor ahhoz is.
Létrehozott út adatait város és / vagy utcanév nélkül újra menteni nem lehet abban az esetben ha már az egyiket megadtuk. Ebben az esetben kell használni a “No name” chekbox-ot a megfelelő helyen.
Az új út létrehozása után piros marad mindaddig, amíg nem rendelkezik ország, állam, városnévvel (vagy nincs kijelölve a No name chekbox). Így a rajzolás után célszerű egyből kitölteni.
Új körforgalom hozzáadása:
Kattints a nagy “+” jelre a jobb felső sarokban, majd kattints a “Roundabout” feliratra. Kattints a térképen a körforgalom középpontjára. Ha a méret stimmel, dupla klikk a befejezéshez. Így alapértelmezetten szabályos kört rajzolhatunk. Ha nem szabályos kört szeretnénk, tartsuk lenyomva a „shift” gombot és úgy húzzuk a megfelelő pozícióba. Létre lehet hozni körforgalmat egy meglévő csomópontra is, csak fölé kell rajzolni, és automatikusan beköti az utakat. Körforgalom törlése esetén minden szegmenst törölnünk kell, egyet-egyet nem enged a rendszer, ilyen esetben nem tudsz menteni.
Landmarkok létrehozása:
Kattints a nagy “+” jelre a jobb felső sarokban, majd kattints a “Landmark” feliratra. Kattints a kezdődő pontra, majd jelöld ki vele a körvonal többi részét. Vigyázzat! A landmark-ot alkotó vonalak nem keresztezhetik egymást!
Egy teljesen új lista készült a tereptárgyak típusáról. Az új lista sokkal rövidebb, világosabb, könnyebb vele dolgozni, és tartalmaz néhány olyan tereptárgyat, amelyek hiányoztak előtte. Ha egy landmark típusa még a régi listából lett kiválasztva, akkor a típusa nem látszik a listában. Ilyenkor érdemes a meglévő listából választani egyet, azonban felesleges a meglévő landmark-okat emiatt egyesével újra bekategórizálni. (Lévén a régi típusoknak is megfelelő színnel jelennek meg a térképen.)
Útszegmensek összevonása:
A csomópont törlése lényegesen könnyebb, mint korábban, a csomópontot ki kell jelölni, majd Delete gomb.
Ha egy kereszteződésben két szegmens nem találkozik a többivel, mert fölötte halad át, ezeket könnyedén “kiemelhetjük” a kereszteződésből: Kattints az első szegmensre, majd a Ctrl + Click a második szegmensre is. Kattints a híd jelképre. Az egyesítés automatikusan megnöveli a szintet (Level) az új egyesült szegmensben. Minden egyes összevonás egyel növeli az értéket. Ha sok lett, később ne felejtsd el visszaállítani a helyes értékre.
Ha szegmensek egyesítését végzed ezzel a funkcióval, később meg fogsz lepődni, ha másik úttal nem sikerül szintben keresztezni.
Csomópontok létrehozása:
Nincs külön eszköz a csomópont létrehozására. Ehelyett a legtöbb esetben a szerkesztő automatikusan létrehozza a csomópontokat, és csatlakoztatja az utakat.
Két utat össze lehet kötni, keresztezve egymással. Feltétel, hogy azonos szinten kell lennie mind a kettőnek (level). Jelöld ki mind a kettő szegmens (Ctlr). Ekkor egy sárga ’+’ jel jelenik meg a kereszteződésben, amire kattints rá. Létre fog hozni egy csomópontot. Ilyenkor minden kanyarodási szabály alapból tiltott.
Ha a csatlakoztatás nem sikerül (gyakran előfordul), akkor a régi utat picit meg kell mozdítani, utána már hozzá fog tapadni az új.
Egy szegmens felosztása:
Ez jól jöhet például városhatárnál. Készíts egy utat, aminek az egyik végét nem kell bekötni sehová, a másik végét pedig a szegmenshez igazítod oda, ahol ketté szeretnéd osztani. Létrehoz egy új csomópontot. Töröld az utat amit létrehoztál.
Ha egy utat jelölünk ki, aminek a végét akarjuk elmozgatni, akkor a kereszteződést nem viszi magával, mint a régi Cartouche-ban. Ha egyszerre akarjuk mozgatni a kapcsolódó szegmensekkel együtt, akkor a kereszteződésre kell kattintani, és azt kell mozgatni. Ebben az esetben az összes bekötött út mozog vele együtt.
(Ha nem sikerül automatikusan bekötni az új utat a meglévő kereszteződésbe, akkor segíthet, ha kicsit „megmozgatod” a kereszteződést.)
Gyorsbillentyűk:
Ctrl + Z – visszavonás
Ctrl + shift + Y – újra
Ctrl + shift + Z – újra
Ctrl + S – kivéve
D – Törli a geometriai (törés) pontokat. (Úton, és Landmarkban egyaránt)
M – Multi-select mód: nyomd meg az ” m ” betűt. Ennek előnye, hogy nem kell nyomva tartani a Ctrl gombot.
Del – törli a kiválasztott részeket (Út és Landmark lehet egyaránt)
Esc – Megszüntetni a kijelöléseket.
Shift – A „Shift” + húzással téglalapot kijelölve is lehet zoom-oln.
A – nyilak elrejtése
S – nyilak feltárása, elmozdítása (ha két nyíl átfedésben van)
Shift + A – összes piros nyíl megjelenítése (minden kanyarodási korlátozás a látható területen).
Q – letilt minden kanyarodást a kijelölt csomóponton
W – minden kanyarodás engedélyezése a kijelölt csomóponton
R – szegmens irányának változtatása (előre, hátra, kétirányú, nincs behajtás — ciklikusan)
I – új út létrehozása
O – Új körforgalom létrehozása
U – Új landmark létrehozása
Hasznos információk:
Telepített sebességmérő kamerák. Végre a papyrus-ban jól látható, és irányítható a sebességmérő kamerák iránya. Ám ez “kicsit” fordítva működik, mint ahogy mi gondolnánk. (Amerikában ez így logikus, hiszen ott hátulról fényképezik a gyorshajtókat) De hogy egyértelmű legyen, álljon itt egy kép. A piros nyíl a haladási irányt jeleni, és ebben az esetben a kamera jól van beállítva, és riaszt is előtte.
Papyrus mindig az utolsó szerkesztési helyen nyílik meg.
A zárolt szegmenseket csak a vele azonos, vagy magasabb szintű felhasználó szerkesztheti. A szinteket a csillagok határozzák meg, amelyekről az előző cikkben olvashattok.
Ha kérdésetek van keressetek minket a fórumon vagy írjatok email-t a waze@waze.co.hu -ra.
WAZE-ra fel! 🙂