Abban a kivételes helyzetben vagyok, hogy megkaptam előtesztelésre a Waze korai béta állapotban lévő következő kliensét ami jelenleg a 2.0.99.109 verziószámra hallgat.
A következő oldalon képekkel illusztrálva is bemutatom, melyek azok az újdonságok, ami miatt érdemes lesz várni a stabil verziót.
Részletek a "Tovább" után.
Először is nézzük át, mit is igérnek a Waze fejlesztői ebben az új verzióban:
So what’s new?
Set the zoom level of the map automatically according to the speed
For safety reasons we now alert by voice when traffic/accident/hazard are detected ahead on your route.
New report screen which is much simpler and easier to use so reporting becomes simple and fast to do.
Voice recorded reports – instead of typing a report, you can just send a voice recording and others will be able to play it.
Thumb up – now when you get a useful report you can "thumb up" it to show an appreciation.
New prompt – "and then" (when two maneuvers are less than 200 meters apart)
New ‘Typing is disabled while driving’ message (For supported countries only)
Search for lat/lon
Rat the new version
Speech to text – (For English only for now).
Ability to see the report type on high zoom levels (instead of red pin )
Ability to click on the report button without GPS reception sees all the types of reports & then when clicks on a report get the ‘Sorry there’s no GPS reception …’ message.
Display map controls only when taping on the map (& not when taping on map icons or other wazers icons)
Akkor nézzük pontonként, a legfontosabb újításokat, melyek többsége a felhasználók javaslataiból született a waze.uservoice.com/forums/59223-client-how-can-we-improve-waze-on-your-phone-
- A sebességnek megfelelő nagyítási szint automatikus változtatása
Eddig az "általános beállítások" alatt az "auto közelítés" menüpontjában 2 lehetősdég közül választhattunk, a "távolságtól függő nagyítás" és a "kikapcsolás" között. A "távolságtól függő nagyítás" a navigáláskor a következő esemény távolságát veszi alapul, ez alapján csökkenti a nagyítás szintjét közeledéskor. Ennél lényegesen kényelmesebb a "sebességtől függő nagyítás", ezzel a beállítással megint közelebb léptünk az élvonalbeli navigációs rendszerek irányába, bár messze még cél.
Apropó, navigáció! Mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy – bár ez ettől a verzióváltástól független – minden kliensre elérhető a magyar nyelvű navigációs hang, melyet Watt és családja áldozatos munkájának köszönhetünk. A kliens így már teljes mértékben magyarul kommunikál a felhasználóval (A felület fordítását szintén Wattnak köszönhetjük).
- Biztonsági okoból hangjelzéssel figyelmeztet a kliens, ha az úton valamilyen közlekedési eseményt (dugó/baleset/veszély) észlel.
Azthiszem ehhez nincs mit hozzáfűzni.
- Az új jelentési kezelőfelület egyszerű és könnyen kezelhető
- Új "Vezetés közben a gépelés le van tiltva" üzenet egyes országokhoz rendelve
- "Hangos" jelentések – gépelés helyett hangüzenetet hagyhatunk az esemény mellett, amit a felhasználók lejátszhatnak.
A Waze alkalmazásával szemben felmerült legnagyobb probléma a vezető figyelmének elterelése volt eddig, (ráadásul egyes országokban törvényileg is tilos nyomkodni a telefont). A teljesen átszabott külsőnek köszönhetően minimálisra csökken a "telefon nyomogatása", e mellett azonban lényegesen több hasznos információt is bele tudunk zsúfolni a jelentésbe, sőt elég megnyomni a felvétel gombot és élő szóval 10 mp-ben el is modhatjuk, mi történt, mire is érdemes figyelni.
Következzenek hát a kapcsolódó képek némi magyarázattal:
A rendőrségi jelenlétet jelző menü rögtön hozza is a megoldást a magyarországi problémára. Mivel külföldön a Traffipax nevet csak a rögzített sebességmérő kamerákra használják, eddíg gyakran futottunk bele abba a felhasználói hibába, hogy a traffipax menüpont segítségével próbáltak rendőrautóból vagy "háromlábúval" dolgozó traffipaxokat rögzíteni. Az új "rendőrségi ellenőrzés" menüben már jelölhető, hogy közúti ellenőrzést végrehajtó, jól látható rendőr van az úton, vagy esetleg "bújkáló", sebességet mérő kollégával van dolgunk.(Nem tartom valószínűnek, hogy külföldön lesből támadnának autósokra, közúti ellenőrzés címén) Ha már megemlítettem a traffipax menüt, hát akkor íme:
A legfontosabb készülékeket jelölhetjük, úgy mint "fix sebességmérő" "piroson áthajtást figyelő" és "hamis" kamera, illetve a vizsgálat irányát is rögzíthetjük már.
A következő a dugókra figyelmeztető jelentésű, ahol a dugó "mértékét" is megadhtjuk, amit korábban a kliens számolt a sebességünk alapján. A rendőri ellenőrzésnél nem tértem ki arra a kis piros pöttyre, ami kísértetiesen emlékeztet a a "felvétel" gombra. Az is!
Motantól kezdve a kép mellett hanggal is kommunikálhatunk, így ha ment közben történik valami, egyszerűen, sok gombnyomogatás nélkül közzhírré tehetjük az adott eseményt.
Korábban is volt lehetőségünk a jelentésünket "háttérbe helyezni" majd a kis nyilacska segítségével visszahozni, hogy hja meg akartunk nézni valamit a térképen, most ezt egy szembetűnőbb gombbal tehetjük meg.
A baleset menüt a baleset súlyosságával jellemzhetjük (elsősorban a közlekedésre kifejtett szerepe szerint), tehát ha koccanás van, de azt a küső sávban intézik és nem lett tőle teljes útzár, akkor az "Enyhe/Minor", míg komolyabbak esetén "Súlyos/Major" gombbal jelezhetjük ezt a többi közlekedőnek.
- "Lájkolás" Ha egy esemény hasznos, valóban ott volt ahol jelentették "lájkolhatjuk"
Az események súlyozásában segíthet nagyban a beküldött jelentések értékelése, több "lájkot" begyűjtött problémát nagyobb súllyal vesz figyelembe a navigáció.
- "Majd" hangnavigációs utasítás
Ha a navigációs eseményt 200 méteren belül újabb követi, a "Majd" hangutasítást követően ezt is felsorolja. (Eddíg cxsak a képernyőn volt látható.)
- Keresés koordináták alapján
GPS koordináták alaján is végezhetünk keresést.
- Hang alapú szövegbevitel (egyenlőre csak angolul)
Az Android Voice Search alkalmazására épülő hangfelismerő jól működik, csak sajnos egyedül angolul tud és a magyar nyelv nehézségeit ismerve nem is várható magyar verzió belőle, hacsak a Google nem rukkol vele elő.
- Az egyes jelentések tipusát még nagy távolítás estén is lehet látni (a jelenlegi stabil verzióban csak piros rajzszögeket jelenít meg helyette)
Útáttekintéskor hasznos tulajdonság.
- GPS pozíció pontos ismerete (GPS Fix) nélkül is be lehet lépni a jelentések menübe, így használható a hibajelentés menüpont
- A térképvezérlő ikonok csak a térképre való "kattintáskor" jönnek elő, ha Wazer-re vagy eseményre kattintunk akkor nem
A finomhangolás kategóriájú lépések, nincs mit hozzáfűzni.
Összefoglalva látszik, hogy az Android kliens terjedésével a platformra írt verzió is felzárkózik az iPhonos társa mellé, annak ellenére, hogy a prioritásországban, az Egyesül Államokban az iPhone előnye hatalmas. A kliens tervezésénél igyekeztek az iPhonera készült kliens hangulatosságát átültetni, ez úgy tűnik egészen jól sikerült. Részletes navigációs ismertetőt csak később tudok írni, ha már mentem vele néhány száz kilométert.
Ami elsőre hiányzik és be lett igérve az a "Pause" gomb hiánya. 25 perc egyhelyben ücsörgés után azonban nem jelzett dugót a parkolóban, és ez igencsak meglepett. Szó volt a mesterséges intelligencia ilyen módon való fejlesztéséről, kiváncsi leszek, hogy éles helyzetben is így fog-e ez a funkció működni.
Lehet készülni, a következő verzió nagy durranás lesz!