Balesetek a Ferihegyi gyorsforgalmin

Home / Elemzés / Balesetek a Ferihegyi gyorsforgalmin

2016. december 2-tól megváltozott a sebességkorlátozás a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi úton. Miért is kellett a sebességhatárokat lecsökkenteni? A Budapest Közút közleménye szerint azért, mert sokan lassabban mentek a megengedettnél, ezért sok volt arrafelé a baleset, ezért úgy döntöttek, hogy menjen inkább mindenki lassabban. Vajon sikerült elérni a célt? Megnéztük a Waze adatait.

Mi a baj a gyorsforgalmival?

Ha eltekintünk attól, hogy egy tizedakkora terhelésre tervezett, két oldalt teljesen lehatárolt, menekülési lehetőségtől mentes, több kilométeres, kétszer egy sávos, baromi szűk, 50/70/90 váltakozású útszakaszról beszélünk, akkor semmi. Az agglomerációból és a reptérről a belvárosba, valamint visszafelé tartó autósok mindennapi orosz rulettje, hogy beáll-e ma, vagy sem, rendszerint a balesetek a gyorsforgalmin igen súlyosak szoktak lenni, további több ezer autós késik el balesetkor a munkahelyéről, kényszerül teljesen telített terelőutakra, és mindenki a plafonon van, miközben jó alternatíva nem létezik a kikerülésre.
Egyértelműen megérett már a helyzet a teljes útszakasz átalakítására, remélhetőleg lesz belőle valami, és nem úgy járunk vele, mint a négyes metróval vagy az M0-s körgyűrűvel.

Egy kis magyarázat az alábbiakhoz

Az alábbi adatokban a jelentések nem a balesetek, rendőri intézkedések abszolút darabszámát jelentik az utakon, hanem azt, hányan jelentettétek a Waze-ben ezeket az eseményeket. A lenti adatok elemzésekor két szempont fontos:

Hirdetés

  1. egy balesethez, torlódáshoz tartozhat több jelentés is
  2. A jelentések száma bizonyos mértékben arányos az arra járó wazerek számával

Azaz minél több wazer megy arra, annál valószínűbb, hogy a like gomb helyett új jelentést készít, és akár olyan is előfordulhat, hogy egy adott balesetet senki nem jelent, mert épp nincs arra wazer. Ez utóbbira azért Budapesten nagyon kicsi az esély, hiszen több százezren használjátok nap mint nap az alkalmazást.

2015-ben 319 baleset jelentés, 2016-ban 501 baleset jelentés volt a gyorsforgalmin, ami igen magas szám, nyilván ennél kevesebb történt, de most nem is az abszolút értékekre vagyunk kíváncsiak, hanem a tendenciára, vajon megoldott-e valamit sebességhatárok változtatása.

Szóval lássuk a medvét! (Nem, nem Putyin, őt már láttuk, fel is kavarta a város forgalmát rendesen….)

Balesetek a gyorsforgalmin

Külön rizsázás helyett itt vannak az adatok egy grafikonon:

 

  • Jól látható, hogy tavasszal és ősszel van inkább szezonja a baleseteknek, a nyári és téli időszak nyugodtabb, ez a szezonalitás egyébként a Waze egyéb adataiban is meg szokott jelenni, nyilván összefüggésben van a szabadságolási és iskolai időszak által okozott eltérő forgalmi terheléssel.
  • Érdekes lehet a grafikonon az igen kiugró október-novemberi adat, ahol majdnem duplájára nőtt a balesetek száma az átlagoshoz képest, nyilván ez a tény nyomta meg a csengőt a Közút fejében, hogy valamit tenni kellene, mert ez már nem állapot.
  • Mi történt december óta? A korlátozás és az egyébként is kisebb forgalom megtette a hatását, és kevesebb lett sokkal a baleset jelentés. De most akkor melyiknek a hatása ez? Ha az előző három hónapot nézzük, akkor drasztikus a csökkenés, ugyanakkor jelentősen torzít az eltérő forgalmi terhelés. Ezért érdemes az egy évvel korábbi forgalomhoz képest értékelni, és bizony akkor is szignifikáns eltérés mutatkozik. A 2015 telén (dec-jan-feb) jelentett 123-hoz képest 2016 telén csak 77 baleset jelentés volt, ami 38%-os csökkenés! Bár még mindig csak a jelentések számáról beszélünk, azért ez az arány igen magas, tehát elmondható, hogy igen, kevesebb lett a baleset, érdemes volt bevezetni a korlátozást és biztonságosabb lett arrafelé a közlekedés. Ugyanakkor ez még mindig csak tüneti kezelés, magát az okot nem szüntették meg.

 

További érdekességek

Kíváncsiak vagytok a dugókra a gyorsforgalmin? Átlagosan havi 880 torlódás-jelentés érkezik onnan, ez egy igen magas szám, de egyáltalán nem meglepő, tekintettel a legelején részletezett útsajátosságokra.

 

És mit szóltok a rendőri jelenléthez?

Jellemzően nem a gyorsforgalmin szoktak egyébként sebességet mérni, hanem mellette a Gyömrői úton, amit sokszor a gyorsforgalmiról jelentetek, szóval itt még kevésbé esik egybe az abszolút szám a jelentésekkel, de azért a tendencia itt is kiolvasható, hogy mikor vannak arrafelé inkább. Ez kismértékben összefügg a balesetekkel is, hiszen ott mindig előkerül rendőr is.

Zárszó

Végezetül álljon itt nektek egy kis vizualizáció. Az alábbi videóból kiderül, hogy hol vannak a gyorsforgalmin a baleseti gócpontok, hol kell mindig fokozott figyelemmel vezetni. A videó első fele a 2016. december 2. előtti 3 hónap adatait mutatja, a második fele pedig az utána következő időszakot.

Persze ha két év adatait vetítjük rá a térképre, akkor kiderül, hogy az egész gyorsforgalmi egy baromi nagy baleseti gócpont, meneküljön, ki merre lát!

A vizualizáció elkészítéséért külön köszönet vtibi-nek, aki már hosszú évek óta segíti a Waze Magyarország Csoport munkáját!

Hirdetés

A posztban található adatok és grafikonok nem tekinthetőek a Waze (Google) cég által kiadott hivatalos közleménynek, az adatok elemzése a Waze Magyarország Csoport tagjainak munkája.

Kiemelt fotó: MTI – Mihádák Zoltán

Share
Scroll Up